måndag 17 mars 2008

Nu finns det färdiga svar!


En gång i tiden arbetade jag som språkreseledare på den engelska sydkusten. Då fick jag ett tips från en med ålderns rätt (?) ganska cynisk kollega: säg bara "60 pence. Om fem minuter." Det var svaret han alltid gav eleverna oavsett vad de frågade om när vi var ute på utflykter tillsammans. Eftersom frågorna i regel gällde antingen tid eller pengar hade han med de två svaren rationaliserat hanteringen av de ungas nyfikenhet.

Annars är ju inställningen bland svensklärare gärna "det finns inga färdiga svar". Hur ofta har man inte hört sig själv använda denna klyscha i en förhoppning om att elevernas hermeneutiska ansträngningar ska nå nya höjder?

Nu är det slut med detta. Nu finns det färdiga svar. Svarens bok av Carol Bolt består av enbart svar. Till exempel "Ta dig en rejäl funderare till" eller ett simpelt "Nej". I dagarna kom uppföljaren, där alla svar består av filmrepliker. Vore skojigt att få se en litterär motsvarighet. Kul att fundera över vilken fråga som skulle kunna fungera till exempel tillsammans med "svar" som "Det var en afton i början av maj" eller "Länge hade jag för vana att gå tidigt till sängs". (Ann-Marie har förstås redan hunnit blogga om Svarens bok, ser jag nu).

Kanske skulle man kunna koka ned svenskämnets litteraturhistoriska del till ett gäng svar som man delar ut till eleverna i början av kursen. Förslag: "En gubbe som slåss med väderkvarnar", "Handskmakare", "Hon dränkte sig", "Skalbagge", "Skitbra" och "Den var helt weirdo, tyckte jag" och så vidare. Sedan får eleverna i uppgift att ta reda på frågorna.

Svante Skoglund som äntligen hittat en anledning att citera Solomon ibn Gabirol: "En vis mans fråga innehåller halva svaret".

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha, att förvandla undervisningen till Jeopardy är ju en lysande idé! Bäst om eleverna också får välja kategori, som "Tyska högromantiker 200" eller "poststrukturalistisk litteraturteori 800"! Vem har sagt att litteraturundervisning inte kan vara både roligt - och nyttigt!?

Anonym sa...

Hej Svante, jag tog Svarens bok till min klass. Oj så roligt vi hade. De enkla svaren på de svåra frågorna.Men denna bok gav en eleverna en idé att skriva samma svar på de svaåra tonårsfrågorna. Det blev flera dagars arbete. Vi skulle ta in ett förlag... och idén var lysande. Det var inte svaren som var bra, utan att eleverna formulerade frågorna. Jag har flera idéer kring det här... För övrigt finns det underbara frågor till det mesta. Jag eftersträvar att eleven ställer frågorna...och att läraren avvaktar sina uppslagsbokskunnande till förmån för frågans egen drivkraft till svar. Lång och mödosam process att genomföra, nästan årsarbete för en lärare. Den att vända skolfrågandet till livsfrågandet. Ja, oj så mycket tankar. För övrigt tyckte jag mycket om fotografiet. Och inlägget. Allt gott. Anne-Marie

Anonym sa...

Jag har lärt mig väldigt mycket av att hjälpa mina barn med deras läxläsning. Det är mycket sällan som deras frågor kan förutsägas. Minns särskilt när jag och dottern pluggade åttans biologi ihop. Hon ifrågasatte typ vartannat påstående i läroboken. Och nej, det handlade inte om tonåringars sexualitet. Det gällde ... blodomloppet.

babbel sa...

Hm,,,det finns en uppfattning hos vissa studenter på högskolor att det ALdrig finns rätta svar, att allt är lika riktigt. Somliga tillhör komikerrörelsen postmodernismen, andra råkar bara ha en dylik uppfattning. Jag rekommenderar alla att läsa Sören Halldens bok i ämnet. (Jag rekommenderar f.ö. Hallden i det mesta han skrivit.)