I ett inlägg här på bloggen skrev Martin nyligen om de ofta ganska lustiga verkbeskrivningarna i bokreakatalogerna. Detta var det lilla associativa startskott jag behövde för att leta upp reklammaterialet som Adolf Johnsons förlag 1895 skickade ut till presumptiva bokkonsumenter (tillsammans med skräckromanen Hvita frun - några berättelser ur andevärldens fördolda lif). Här följer några titlar ur den utgivning som var aktuell för 113 år sedan. (Och man kan konstatera att så kallade självhjälpsböcker ingalunda är ett modernt påfund, även om det idag mer handlar om att bygga upp sitt inre än att skaffa bort vatten från fält.)
Carl Ritter: Om nyttan av tidigt uppstigande på morgonen (50 öre)
P. Zauleck: Den husliga lyckan. En fingervisning för dem som vilja ega den samma. (40 öre)
Dr S: Den praktiska och allmännyttiga Receptboken, en praktisk och nyttig handbok innehållande 100 värdefulla recept på de bästa och tillförlitligaste toalett- och skönhetsmedel, eau de cologne och parfymer, skyddsmedel och botemedel mot kolera, stensmärtor, gikt, mask, blodflöde, frossa, ros, näsblod, tandvärk, förgiftning, fyllerisjuka, m. m. (75 öre)
Gust. Lagerheim: Om vattnets bortskaffande från fält, som sakna aflopp (25 öre)
Den prisbelönade Hönshusarkitekten. Ritningar och beskrifningar till enkla och billiga hus för 25, 50 och 100 höns. Prisbelönad af "Föreningen för fjäderfäskötselns befrämjande." (75 öre)
Kärlekstelefonen. Nyaste brefställare för älskande, innehållande 79 mönsterbref för älskande af båda könen, af Lycko-Per (50 öre)
I den skönlitterära avdelningen fastnar jag särskilt för den här, som tycks ha ett ungdomstillvänt innehåll:
Kärlekens underliga vägar. En vacker och rörande både sorglig och lustig berättelse om två älskande som icke kunde få hvarandra och som derför ville taga lifvet af sig medels kolos, men huru deras kärlek till sist segrade öfver de grymma föräldrarne. Med 19 illustrationer. (25 öre)
Svante Skoglund som på tal om reklam hajade till lite igår när han i en färsk tysk tidskrift (Focus - das moderne Nachrichtenmagazin) läste rubriken till en annons för SE-banken: " Italiener können küssen. Schweden können Konten." Är det verkligen den Sverigebild vi vill sprida? Som ett folk av ... kontoexperter.
5 kommentarer:
Man undrar ju om Carl Ritters "Om nyttan av tidigt uppstigande på morgonen" blev en blockbuster. Typ gick inte alla upp innan de gick och lade sig (och fick kallt grus till kvällsmat) på 1800-talet?
Det där med kontoexperter är ju nästan skymfande! Vad hände med "svenska flicka", "swedish magazines" och "Monica: The Story of a Bad Girl" (Bergmans "Sommaren med Monika" i amerikansk översättning pimpad med inklippta scener på amerikanska nudister. Distributören fick 90 dagar i fängelse)?
Bästa - jag skulle så gärna vilja se de 19 illustrationerna till den olyckliga kärleksberättelsen. Vilket underbart inlägg. Anne-Marie Körling
Åh, vad skoj! Och prisvärt! Hade dessa titlar varit med på bokrean hade jag fått allt för 3,40? Ja, jag vill också ega den husliga lyckan, skyddas mot gikt och bygga ett prisbelönat arkitektritat hönshus! Jag vill läsa, lära och veta allt! Och efter Romeo och Julia, och Pyramus och Thisbe läsa om det älskande kolos-paret!
/Jaana
Jag sparar ditt inlägg! Tänk vilka roliga texter titlarna kan inspirera till i svenskundervisningen! /Janis
Fantastiskt inlägg. Jag tror också att jag ska skaffa mig en mer optimistisk pseudonym: Lycko-Per!
Det är också helt underbart hur receptboken så muntert lovar toalettartiklar och parfymer och sedan eskalerar in på en helt annan bana: kolera, gikt, mask, frossa och förgiftning. Ack, dessa vardagskrämpor. Det var tider det!
För övrigt finns det fortfarande vissa delar i världen som hissar den svenska blondheten och promiskutetens flagg. I en lärobok i franska från 1998 som jag hittade i vårt antikvariat finns bland standardfraserna för uteliv och vänskap: Oh la la, elle est une vraie bombe suedoise!
Skicka en kommentar