fredag 14 december 2007

Majas morsas kompis sambo och några andra boktips

Svensklärarkollegor som inte gärna vill bli påminda om skolvardagen under ledigheterna (vilket verkar vara en sund inställning) kan sluta läsa nu. Ni andra får här ett boktips inför stundande julferie: Katarina Kieris vemodiga med oerhört välskrivna novellsamling Majas morsas kompis sambo.

Kieris elva noveller utspelar sig mestadels på en norrbottnisk gymnasieskola. Det handlar framför allt om unga människor, även om en medelålders lärarinna, Margareta, också spelar en viktig roll. Mest intressant är just skiftningarna av perspektiv. I en av novellerna är det Margareta som har huvudrollen. Hon blickar ut över klassrummet, över sina elever, och låter tankarna vandra: ”Hon ser ut över dem ibland, tänker på var i livet de befinner sig. Den tiden i hennes eget liv finns å den ena sidan bara ett fingerknäpp bort, å den andra är avståndet dit oerhört.” I en annan novell är det en av eleverna i klassrummet som står i fokus, och som i sin tur betraktar Margareta där framme vid tavlan.

I likhet med Jonas Karlssons noveller i Det andra målet rör sig de olika personerna genom texterna, dyker upp, försvinner och dyker upp igen. Oförklarliga händelser i en novell får sin förklaring i en annan. Mycket händer utanför texten, mellan raderna, och novellernas rätt anspråkslösa titlar till trots – Snöfall, Söndag, Marcus och Cecilia – finns det en dramatik som blir allt påtagligare ju mer sammanhangen klarnar.

För den som hellre kopplar av med en deckare i vintermörkret måste jag ge ytterligare ett boktips: Johan Theorins Skumtimmen. En liten pojke försvinner spårlöst en dimmig sensommardag på norra Öland. Tjugo år senare får pojkens morfar, en haltande pensionär boende på ett äldreboende och av påfallande segt virke, upp ett spår. Det är, för att använda en klyscha, svårt att lägga boken ifrån sig.

Själv packar jag ner en blandad kompott i resväskan. Philip Roths Envar, Yasmina Khadras Efter attentatet och (apropå pågående klimatförhandlingar på Bali) Andreas Malms Det är vår bestämda uppfattning att om ingenting görs nu kommer det att vara för sent får göra mig sällskap över julhelgen. Så får humöret avgöra vad som verkligen blir läst.

Carl-Johan Markstedt …

3 kommentarer:

Anonym sa...

Skumtimmen har jag gått och vridit och vänt på några gånger. Väntar på pocket. Den verkar ju bra, men titeln är så sopig, Skumtimmen??? Är det något som går att köra på gymnasiet?

Annars - Kieri verkar också intressant. Denna novellsamling - är det skrivet så att säga för ungdomar? Hennes tidigare böcker är väl ungdomsböcker?

Du drar till Norrland förstår jag?

Anonym sa...

Skumtimmen är en bladvändare, men skulle jag läsa en spänningsroman med elever skulle jag nog välja något annat, tror jag. Att det är ett gäng pensionärer som leder sökandet i romanen är ett kul grepp, men jag vet inte om mina elever skulle tycka det. Kieri har skrivit ungdomsromaner (fick Augustpriset häromåret) men novellerna är mer vuxna (om man nu kan uttrycka sig så). Novellsamlingen ska helst läsas i ett svep - svårt att kliva rakt in i en av novellerna - eftersom de så tydligt är i dialog med varandra.

Ja, det blir Norrland över jul och förmodligen också över nyår.

Svensklärarföreningen sa...

Jag köpte nyss Jonas Karlssons novellsamling. Den ligger bland så många andra böcker jag tänker kasta mig över vilken dag som helst... snart jullov. Anne-Marie