fredag 21 december 2007

Innehållsdeklarationer


Jag står där med lammkorven i handen. Klart jag ska ha lammkorv. Jag förväntar mig inte något annat än att korven är producerad av just lammkött. Det oroar mig att det står att den INTE innehåller griskött. Det är just detta att skriva vad den inte innehåller som skapar problem. Innehållsdeklarationen är i polemik med andra producenter som uppenbarligen blandar i ett och annat i lammkorven. Det gör att jag vänder och vrider på på det mesta i matvarubutiken - köttfärshanteringens följdverkan. Hur vi hanterar ord och vad vi vill med dem... Svenskläraren kommmenterar. Så är det!
Anne-Marie Körling

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hehe! Efter att ha läst "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson (www.hemligekocken.se) under julen föredrar jag nästan denna övertydliga innehållsdeklaration framför E621 och "aromförstärkning". Det är väldigt kul med dina bildiakttagelser!

Svensklärarföreningen sa...

Tack. Jag vet ju också att inte alla äter gris... och att beteckningen är nödvändig. Jag vill och strävar efter tydlighet. För första gången på mycket länge ser jag nu köttfärs med kort datum vilken säljs till ett lägre pris - märkligt vad de som ser och för fram faktiskt utmanar de som vill att vi inte ska se eller ifrågasätta något. Självklart ska vi ha tydlighet. Dessutom - i våra tider: Vem vet om inte lammen utfodras med gris... Hualigen! Anne-Marie

Lilla B sa...

Eller tvärtom - att svinen förser sig med lammkött....

Det är kanske opassande men jag kunde bara inte låta bli att kommentera slutklämmen, Anne-Marie.