söndag 16 december 2007

Dagstidningarnas ankor

Tillåt mig ett inlägg från Svenska Dagbladet rörande rätt och fel, trovärdighet och så kallade ankor. Nu har SvD tillsatt en kvalitetsredaktör för att komma tillrätta med språk- och faktafel i tidningen. På SvD nyhetssajt kan vi gå in och tycka till kring det som är fel. Då trycker vi oss fram till "Rapportera fel". Några nollvisioner har tidningen inte, men ambitionen att vara mer noggrann. På frågan varför det blir så många fel svarar kvalitetsredaktör Lars Ryding, SvD,så här:

"Kanske för att det som publiceras i en dagstidning inte är hugget i sten utan snarare skrivet i vatten. Det kan tyckas vara bra när något är dåligt, men dåligt när något är bra."

Det känns vackert att något är skrivet i vatten. Men bara som en mening ryckt ur sitt sammanhang. En tidning är en tidning. En bärare av ett innehåll som påverkar. I demokratins sannaste namn - värre är om innehållet upplevs urvattnat... eller kommer i för utspädd form.

Anne-Marie Körling

För eventuella stavfel ansvarar jag.

1 kommentar:

Anonym sa...

Instämmer helt. Jag tycker inte heller att det jag läser i tidningarna hela tiden måste vara så jumla genomtänkt, bara det vilar på någon idé eller tanke. Jag tycker att svenska tidningar är ganska bra på att spotta ur sig åsikter om det ena och det andra, och alla bloggar pekar ju på att det finns ett enormt sug efter att få läsa om åsikter. Eller snarare - hur olika tidningar med gemensamma krafter formar varje enskild fråga till något politiskt/ideologiskt greppbart.

Detta - att det finns ett levande innehåll som faktiskt speglar dagens frågor tycker jag är tidningarnas kärna. Viktigare än att direkt leverera helt färdigtänkta och färdigformulerade paket, är att sparka igång debatten så att olika röster tillsammans kan forma den nya diskursen.

Jag tror som sagt att svenska tidningar är ganska bra på detta, och jag tror att det är en av många anledningar till att ytterkantsåsikter har så svårt att väcka gehör här.