tisdag 9 oktober 2007

Fråga lärarna, fråga universitetet

Nästa vecka lämnar betygsutredningen sitt förslag till det nya betygssystemet. Fortfarande har ingen enighet över blockgränsen nått, och fortfarande definieras problemet som ”det kan vara oerhört stora kunskapsskillnader mellan olika elever och att de [ändå får] samma betyg”.

Detta skall alltså åtgärdas med ett sjugradigt betygssystem A-F. Nytt i förslaget är att det som idag endast är tre steg som skall beskrivas språkligt, ”G+” och ”VG+” ska ”lämnas ´åt professionen´, det vill säga lärarna. Detta lär ju inte förbättra möjligheterna till samtal med eleverna om betygen; det samtal som är det målrelaterade bettygssystemets kärna. Och som vi påpekat tidigare: fler steg löser inga problem.

Hela utredningen som enligt DN verkar vara ett beställningsjobb från skolminister Björklund förefaller allt för mycket återgå till åttiotalets elevmissnöje att ”femmorna är slut". Problemet är inte längre att femmorna tar slut utan att alla får femmor. Enligt Göteborgs-Posten i våras (ingen länk på nätet) fick 98 % MVG i religion på en gymnasiefriskola (Sigrid Rudebeck) i Göteborg, och sökande lottas in på attraktiva utbildningar för att samtliga som vill in har maxbetyg.

Är det inte bättre att skapa parlamentarisk enighet (så vi slipper återställare även på detta område), är det inte bättre att fråga experter på området som Bo Sundblad och Per Måhl (läs artikel i Skolvärlden här) eller Bengt Selghed (läs artikel i Svenskläraren här) om vad de anser, är det inte bättre att helt enkelt fråga lärare och universitet vad de tycker behöver göras? Och varför inte kika på världens bästa skola – Finland – hur de har löst motsvarande problem?

Martin Sandberg är pappaledig gymnasielärare som slipper sätta betyg denna termin

Inga kommentarer: