lördag 20 oktober 2007

Sluta skyll på barn med utländsk bakgrund

Just som vi trodde att det i skolfrågor börjat växa fram en samsyn mellan alliansen och socialdemokraterna, visar det sig att gamla socialdemokratiska skolreflexer fortfarande slår till. När det konstateras att elever med utländsk bakgrund klarar sig sämre i dagens skola (mätt i andel behöriga till gymnasiestudier), menar en ledamot i socialdemokraternas skolrådsslag, Erik Nilsson ("Skolrådslag ska ge s en ny skolpolitik", DN 20/10 – artikel ännu inte på nätet), att detta är problemet i den svenska skolan: "Att man i den politiska och mediala debatten låtsas som att elevernas resultat i den svenska skolan är ett generellt problem gör mig förbannad".

Att hela tiden skylla den svenska skolans försämrade resultat på elever med utländsk bakgrund gör mig förbannad, Erik Nilsson.

Har du överhuvudtaget läst den debattartikel dina vänner i Socialdemokraternas skolpolitiska råd skrivit på DN debatt härom veckan? Verklighetsbeskrivningen börjar att förändras – också bland dina kollegor. De nämner ingenting om elever med utländsk bakgrund, däremot diskuterar de en rad generella problem.

Och orsakerna till att svenska elever läser sämre nu än för inte så länge sedan är komplicerat att förklara, det finns inga enkla svar (men se t ex PO Svedners "Varför tycks svenska elever läsa sämre – och vad göra?" i Svenskläraren 2006:2. Kan beställas här) Men när vi förenklar svårbegripliga problem till lättsmält orsak – verkan är vi ute på tunn populistisk is.

Jag tror ju inte att du har någon hidden agenda riktad mot barn med utländsk bakgrund. Men – den enklaste slutsatsen vi kan dra – vilket många andra gör runt om i landet (se artikel om Sverigedemokraternas första kommunföreningsmöte i dagens DN) – är att om vi helt enkelt inte tar emot fler flyktingar eller ”skickar hem” dem som redan bor här, så är problemen i det svenska samhället lösta.

Jag tror säkert att din intention är att slå larm och försöka göra något åt en mycket allvarlig situation – och lösningen hos många socialdemokrater brukar ju som alltid vara mer resurser. Och det har jag ju naturligtvis inget emot.

Men med denna syn på problem och lösning blir det omöjligt att förklara de goda resultaten på t ex Oxhagsskolan i Akalla. Är det någon sorts invandrarelit som bor där? Har Oxhagsskolan orättvist mycket resurser i jämförelse med andra skolor?

Martin Sandberg
är gymnasielärare och har själv ett förflutet som barn med utländsk bakgrund.

3 kommentarer:

Folkomrostning Nu! sa...

"Att hela tiden skylla den svenska skolans försämrade resultat på elever med utländsk bakgrund gör mig förbannad, Erik Nilsson."

Kan det inte vara sa att den andel av elever som ar utlandska har samre studieresultat an svenska elever av flera sjalvklara osaker.
Visste du att de flesta utlandska elever har en oerhort hog franvaro?

Om du tycker:
"Jag tror säkert att din intention är att slå larm och försöka göra något åt en mycket allvarlig situation – och lösningen hos många socialdemokrater brukar ju som alltid vara mer resurser. Och det har jag ju naturligtvis inget emot."

Vad menar du att den allvarliga situationen ar? Du verkar tycka att det finns inget problem och att det finns ett problem? Hur vill du ha det?
Och varfor ska man bara skicka in bil lass med pengar som sossarnas recept ar och du sajer att du haller med om? Vad sajs om tankekraft och planering istallet for sedelbuntar som vi har haft slut pa valdigt lange?

Svensklärarföreningen sa...

Hej Folkomröstning nu.

Det verkar som om du är väldigt intresserad av muslimer, terrorister, Sverigedemokraterna och invandringspolitik i stort.

Den svenska skolans problem har precis som du säger mer med tankekraft och planering att göra än sedelbuntar, det håller jag med om.

Frånvaron är ett alarmerande problem på svenska gymnasier i stort. Att säga att "de flesta utlandska elever har en oerhort hog franvaro" förtjänar inte kommentar. Styrk med källa.

Den allvarliga situationen är att många elever med utländsk bakgrund inte klarar ett eller flera ämnen med G i betyg. Det är naturligtvis inte detta som är huvudproblemet i svensk skola.

Fred och kärlek, /Martin

Meta sa...

Oj, jag blir också riktigt förbannad! Nilsson är arg på en generalisering och gör sig själv skyldig till en annan! Med en sådan debatt kommer man ju aldrig fram till någon lösning, när problemet aldrig blir identifierat! Det är "antingen eller" i allt! "Svart eller vitt"! Och så långt ifrån det "mittemellan" eller det "gråa" som brukar vara så nära sanningen man kan komma! Att "identifiera problemet" handlar ju nästan aldrig om att identidera ett problem - utan många olika./Janis