1. Martin menar att svensklärare läser färre romaner än vad de vill påskina. Om du hör något om konkreta antal romaner typ per år (vilket du knappast kommer att göra) - beräkna det korrekta antalet med formeln X/3+5. Funkar naturligtvis på antal över 10. Alltså: din kollega Lisa menar att hon "säkert läser en 25-30 romaner per år". Det korrekta antalet är alltså 13-15.
2. Anne-Marie menar att svensklärare av gammal vana och tröttsam tradition är utrustade med en alldeles för blodröd penna. Svensklärare uppfattas som nitiska och farliga då de rättar till det mesta och tar sig friheten att göra det med alla. Jag är själv en lärare som springer hejdlöst över tangenterna, tanken är före nedtryckandet av själva bokstaven. Jag är också känslig. Om någon påpekar mitt slarv och jag tror mig ha nått fram med mina ord och mina meningar kan jag plötsligt dra mig undan med mitt suddigum, som en snigel som försiktigt tittat ut med sina tentakler och vips drar sig inåt igen. Det är känsligt att skriva tycker Anne-Marie som trots detta inte gör annat.
3. Svensklärare håller fram ordet. I begynnelsen var ordet...och vips var läraren född. Det är en sanning att vi är ordrika. Men det är också en sanning att allt inte kan formuleras med ord. Allt kan inte förklaras med ord. Det är en falsk bild av språket. Det finns mellanrum där orden förlorar sig och känslan tar över, som handen som vilar på en älskades kind. Jag kan ibland tycka att ord förstör något. Det är en sanning från Anne-Marie som älskar att skapa nya ord för det jag försöker gestalta och sätta ord till. Märkligt.
4. Martin tror att svensklärare i likhet med många andra lärare har många hemmagjorda betygskriterier som inte riktigt går att hitta i styrdokumenten. Många hemliga MVG-kriterier kan säkerligen formuleras ungefär som: "Utvecklad förmåga att återge detaljer ur författarbiografier som framförallt framlagts muntligt av läraren i klassrummet", eller "stor förmåga att hålla låda i klassrummet, såväl kvalitativt men framförallt kvantitativt".
5. Anne-Marie tänker att svensklärare är fenomenalt duktiga på att sätta litteraturen i ett sammanhang och skapa mening för eleverna. Jag tror envist på lärarens viktiga funktion som litteraturens äktenskapsförmedlare. Vi kan detta. (Stack jag ut hakan nu så tar jag den smällen). Jag tror envist på läraren och det är en sanning att läraren har ett yrke. Och till detta har de utbildning.
6. Svante menar att lärare är överrepresenterade bland fågelskådare, tändsticksetikettssamlare, insändarskribenter och riksdagsledamöter. Samt bland medlemmar i Röda korset och hembygdsföreningar.
7. Svante menar också att lärararna valt detta yrke för att fortsätta vara bäst i klassen.
Svante hade ytterligare en rad förslag som vi såg oss föranledda att refusera
Är sedan länge så allvarligt strålskadade av fotokopieringen att de har svårt att fullfölja en tanke.
Snor sina ledigt hängande kläder från insamlingar till tredje världen.
Visar sina allra starkaste känslor när någon tagit fel kaffekopp i personalrummet.
Hyser hemliga drömmar om en politisk karriär.
Kan med åren utveckla ett ordningsmannamässigt drag som gör att de gärna berättar för okända att de glömt knyta skosnörena.
Har svårt för Jan Björklund och tidigare Göran Persson - för att de kände igen sig mer än kändes riktigt bekvämt.
Kan tänkas ta på sig en Sverigedräkt utan att som drottningen vara tvingad till det.
Även Martin hade ett refuserat förslag:
Lärare på landet ser sig som fångade i en Babylonisk fångenskap – eller som intellektuella i inre exil. Jmfr Ovidius om sin förvisning till de mindre intellektuella geterna vid Svarta havet: Barbarus hic ego sum, qui intelligor ulli, et rident stolidi verba Latina Getae (här jag barbaren och ingen fattar vad jag säger. Geterna skrattar fånigt åt vad som sägs på latin). Lärare på landet skulle aldrig få för sig att vidröra lokaltidningen.
Också Anne-Marie refuserades:
Svensklärare svär och när detta påpekas gör de allt för att bädda in det hela i ett behagligt svammel om att man absolut inte gjorde det ur en mänsklig aspekt utan att detta och dessa ord har till syfte att visa på hur orden kan kopplas till texter ur gamla testamentet.
Anne-Marie Körling, Svante Skoglund och Martin Sandberg har annars inga hemligheter alls.
21 kommentarer:
FNISS och FNITTER, Svante! Anne-Marie
För att nu INTE bli utsatt för svårartade missförstånd vill jag
1. Bedyra att mina bidrag är skämtsamt menade.
2. Inskärpa att jag kackar i eget bo.
samt
3. Berätta anekdoten om när jag och familjen hyrde ett hus på Fårö för några år sedan och jag bara hann säga några väl valda (kanske lätt undervisande) ord till stuguthyraren innan han utbrast (på Fårömål som jag inte ska försöka transkribera):
"Ursäkta att jag frågar, men du är lärare, va".
Haha. Roligt. :)
Detta måste vara ett klassiskt blogginlägg!
Jag älskar fördomar och lever av dem. Just nu jobbar jag med en kurs som handlar om lärarprofessionen och vi försöker beskriva vad en lärare egentligen är - ni har fördjupat och nyanserat bilden långt utöver det möjligas gräns!
Tack!
Det är sånt här man blir glad av. När någon eller några har förmåga att se på sig själva med glimten i ögat. Man behöver inte vara så förbaskat allvarlig för att vara en bra svensklärare. /Kersti
HOHO! Jag skrattar gott, högt och länge!
(Men så är jag ju egentligen inte svensklärare, heller... ;))
Jag efterlyser nu i samma anda - mattanternas sanningar, rektorernas sanningar, Jan Björklunds sanningar och hänvisar vidare till Tysta tankar vars utmaning vi antog. Han har saker att berätta och förtälja. Också om detta med andra yrkens sanningar. Heja Mats, och hej alla ni andra. Anne-Marie Körling
HAhaha! Sanslöst underbart!
För första gången i mitt liv slår det mig, att jag nog egentligen borde utbildat mig till svensklärare. Är det DÄRFÖR jag känner mig så hemma på er sida?
Förstår ni vilka killar jag har förmånen att utveckla tankar ihop med? Jag skrattar ständigt. Gott och allvarligt. Anne-Marie
Jag är avundsjuuuuuuk!!!!
(Förresten! Får man lov att göra reklam för senaste inlägget på min blogg? En kortnovell.) http://ninnasbokblogg.blogspot.com/2008/01/skrivvning-3.html
Lätt att bli. Avundsjuk. Jag kommer att tänka på svartsjuka och hur en författare i Svenska Akademien... förlåt mina herrar...jag minns inte vem...myntade ordet vitfriska... vilket kan vara ett mycket värdefullt ord i ordlistan. Anne-Marie Körling
Förbanne mig det bästa och roligaste jag läst på mkt länge. Önskar att jag skrivit det. Svensklärare är, åtminstone ni tre, väldigt kreativa. Vänta lite! Jag undervisar också i svenska. Då borde jag kanske...
Alldeles nyss blev jag uppringd av en gapflabbande, högskrattande, fnissande och fnittrande läsare, som läste högt för mig om vårat inlägg. Det kändes märkligt nytt i mina öron. Och jag skrattade så jag kiknade... åt Svante och Martin... mina ord skrattar jag av princip inte åt. Någon måtta får det väl ändå vara.
Kram goda läsare... ge avtryck här... var inte rädda för svenskläraren. Öva på vår blogg. Hälsar en svensklärare med stora fel och brister... Anne-Marie
Magistern: Ha ha, falsk blygsamhet! Du har en plats i vårt hjärta! (ni som inte känner till Magisterns blogg, se vår länklista) När du vill publicera dig på Sveriges ledande svensklärarblogg - låt oss veta. :^)
Tack för riktigt ruskigt rolig läsning! :-D
Och ett speciellt tack för de refuserade bidragen!!!
Mycket givande läsning här, även för en journalist...;-)
Hahahahahahaha! Den här listan tar jag med till mina kurskamrater - vi har konstigt nog inte fått lära oss detta i vår utbildning - verkligen en allvarlig brist! Varmt tack!
/Janis
Den där Svante verkar vara en kille med huvudet på skaft. MVG på den analysen säger jag! :-D Vill passa på att buga och tacka för länken till min blogg på er sida. *rodnar av lycka* Eftersom svensklärare alltid har varit mina största förebilder i livet, känner jag mig nästan som när jag fick min första hett efterlängtade 5:a i högstadiet ... Tusen tack! Och eftersom jag själv ofta hänger här så har jag självklart uppdaterat min egen favoritlista!
Det känns som jag har fått nya kompisar via Mats som är en kär vän sen tonåren. Men jag måste tydligen berätta en historia som utspelade sig på Kvinnokliniken i mitten av 80-talet. Avdelningssköterskan Ulla håller morgonrapport och läser upp de nyinlagda damerna. "På 5:2 lägger vi Kerstin, lärare...usch, lärare, det är inget yrke, det är en diagnos!" Vet inte om det faktum att hon var ungmö och från norrland hade något med kommentaren att göra. Tyckte att det var både hemskt och roligt sagt då. Med all respekt för lärare i allmänhet och svensklärare i synnerhet;)
Jag aktar mig nogsamt för att hamna i lärarfällansynen... vi måste yrkesfiera oss... tänker jag. Jag skulle ta grönt kort i golf... hemska tanke...och jag drog och drog på provet...det där skriftliga. Då frågade man mig - Är du möjligtvis lärare... vilket jag givetvis sannenligt besvarade bejakande. Jaha- då förstår jag... alla lärare har ångest över provet, och undviker det, så är min erfarenhet svarade mannen,.. och räckte fram mina papper... med en kommentar - och det ska vara yrkesgruppen som testar de flesta av Sveriges befolkning. Jag satt där jag satt... svettig med min penna i handen... tuggandes på nervositetsgulablyertsen... och insåg att vi inte gör det vi lär. Själva är vi rädda för det vi gör med eleverna.
Häpp!
Anne-Marie Körling
Hahaha, tack snälla alla för listan! Jag känner igen mig mer än vad jag borde göra. Dock stämmer tyvärr punkt 6 inte ett dugg. Eller... Gills Greenpeace? :)
Kanske först och främst ska man ha genomgått en lärarutbildning...
Skicka en kommentar