torsdag 21 februari 2008
Klass 9A igen - är det lokalerna som avgör?
SVT:s serie Klass 9A har blåst liv i skoldebatten. Det är bra. Och trots att jag ibland tror mig ha hört de flesta synpunkterna och lösningsförslagen - från "återinför spöstraffet" till "datorisera hela skiten" - konstaterar jag att jag ännu kan förvånas. Det är kanske också bra.
När Svenska Dagbladet på sin webbplats frågar läsarna vilken enskild faktor som är viktigast för en bättre skola blir svaret: lokalerna! Jag tappar adjunkthakan. Kan det vara sant? Att det inte är lärarna det handlar om? Föräldrarna? Eleverna? Eller ens betygen, som brukar vara ett säkert kort i den allmänna skoldebatten? Nänä. Lokalerna. Så lyder det svar som fått störst uppslutning.
Är det bara jag som ryser inför den självklara konsekvensen? Read my lips: Martin Timell blir vår nästa skolminister.
Svante Skoglund, som erkänner att han är inredningsdyslektiker och aldrig låtit sin från födseln svaga arbetslust stimuleras av nya, piffiga gardiner eller ännu ett par ergochica stolar från Kinnarp.
Andra bloggar om: heminredning, Johannesskolan, klass 9A, Martin Timell, skolan, skoldebatt, Svante Skoglund, Svenska Dagbladet, Jan Björklund, utbildning
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
10 kommentarer:
Ja, frågan om vad människor anser vara det viktigate med skolan är intressant. Jag minns (med saknad)lärarstrejken 1989. Under ett antal veckor fick väldigt många elever ingen undervisning. Vad var det då som oroade allmänheten och media? Jo, det faktum att elever drog omkring utan tillsyn. Själva undervisningen var av helt underordnad betydelse. Så om vi låser in dem i rum med vackra inredningsdetaljer (och tillgång till datorer) så kan vi avskaffa oss själva. Då får vi tid till att sitta och skriva betygskriterier, utvecklingsplaner, kvalitetsredovisningar, mobbningsplaner, lokala arbetsplaner etc etc så alla rektorer blir lyckliga...
Svante: Resultatet är fullständigt obegripligt. Lever folk i ett fullständigt vacuum? Har man missat all form av skoldebatt? Hallå - lokalerna är den viktigaste frågan? Ok, det är viktigt. Det hade varit svårt att bedriva undervisning i en utbombad ruin etc, visst det är viktigt. Men ... Timell som ubildningsminister är hysteriskt roligt. Särskilt som Timell anses vara hantverkarnas bäste vän. Pappa i familjen gett sig på omöjligt gör-det-själv-kamikaze-uppdrag och får vackert ringa hantverkare akut för att komma och städa upp.
Magister Nyman: vi hör allt den ironiska tonen här, din bakåtsträvare. Det är progressivt att ta vara på elevernas lust att själva skapa kunskap och sammanhang - tex framför dator i luftigt rum med marimekkoartade gardiner. Vem kan ha något att invända?
Konstruktivism - bygg om. Strindberg sa - riv ned. Ljuset på säger jag. Eller ljus från oss till dem som är i mörker... vi som är där i skolan ska göra oss hörda och synliggöra vårt arbete... och elevernas. Fnissade gott och inlägget... men blir lite arg på att skolan kan diskuteras och få så stor plats... men med så lite innehåll. Anne-Marie
"Jag minns (med saknad) lärarstrejken 1989!". Hahaha!
Jag förstår dem. Jag gör min fätstudietjosan på min ämnesdidaktiska kurs i svenska om hur man kan föra boksamtal med inspiration från Aidan Chambers och Judith A. Langer. Och mycket känns som det skulle vara hur lätt att införa som helst.
Sen läser man om hur de har det (några åtminstone). Varje lärare har sitt eget klassrum där de pyntat med tavlor och böcker och så har de soffor i ett hörn. Jämför man det med min vfutjosanskola där jag inte tror att jag har en enda lektion i samma klassrum och ständigt springer runt känns det väldigt orimligt. Om jag inte ska ha en bibba affischer och lite häftstift med mig? Och en blomma under andra armen?
Nej, jag är inte avundsjuk! Jag önskar bara att man också på gymnasiet som lärare fick ha ett eget klassrum. Jag vill pynta och ordna trevlig atmostfär! Sätta upp elevernas fina arbeten på väggarna. Ha tillgång till ordböcker och handböcker i det ögonblick behov av dem uppkommer.
Så visst är lokalen viktig. Men kanske inte viktigast?
Folk tänker inte efter, det är allt jag har att säga.
Någon som minns "de lärarlösa lektionerna" då?
Som infördes för att det skulle vara så väldigt bra för eleverna att arbeta självständigt.
Vi satt och rökte eller gick och fikade, och det antar jag att vi inte var ensamma om.
Lokaler har väl så till vida betydelse att både lärare och elver får en känsla av att man "satsar på dem" om de hålls i någorlunda skick.
Men i grund och botten menar jag att så gott som ALLT kommer från läraren.
Jag menar, vad händer om alla böcker försvinner, om man är tillbaka till noll med en svart tavla och en griffelkrita, och samma sak för barnen?
En hel del går ju faktiskt att få in, också på det sättet.
Och vad gäller att riva ned som du var inne på Anne-Marie, nej, den tiden hoppas jag är över nu. Det har rivits och donats i den svenska skolan tillräckligt.
Läste nånstans att Finland som då är omöjliga att slå i de där internationella testerna har haft samma betygssystem i hundra år!
Så, om hundra år så...
Givetvis är inte lokalfrågan det viktigaste. Inte ens det näst viktigaste, eller nästnäst, eller nästnästnäst...
Men det skick i vilket våra lokaler hålls - och den utrustning de innehåller - sänder ändå ut tydliga signaler till oss som jobbar där (vare sig vi är elever eller lärare).
Jag vet inte hur det ser ut hos er andra men jag är förtvivlat trött på att varje dag vistas i salar där trasiga persienner hänger på sniskan, gardinerna är halvvägs nere, inredningen är skramlig, slamrig och ofta trasig, färgen flagar, fjärren till den dysfunktionella AV-utrustningen är borta och visserligen har vi jättefina fästen i taken, till OH-projektorer, men där hänger ingen utrustning för att A: kommunen vägrar larma klassrummen och dyrbar utrustning är stöldbegärlig och B: även om vi hade di däringa projektorerna så räcker det trådlösa inte till och även OM det gjorde det så har vi inga tillgängliga datorer (bärbara eller stationära) så att vi kan använda den utrustning till vilken takfästena är ägnade.
Dessutom får jag kritdamm i halsen och kraxar redan efter 10 minuter i salen.
Och när lektionerna är slut går vi alla ut i de långsmala, skåpförsedda, trakasserivänliga och ofta klottriga korridorerna där kaos, trängsel och strikt hierarki råder.
De som väljer att gå ut en stund på rast, eller håltimme, får STÅ eftersom det knappt ens finns bänkar att sitta på och kingplaner, basketkorgar och annat som faktiskt t o m coola högstadieungdomar kan tänkas använda, lyser med sin frånvaro.
Men man kan smygröka nere vid Vårdcentralen.
"Martin Timell blir vår nästa skolminister". Du låter förskräckt, skulle han vara sämre än den nuvarande menar du? :-)
the karma police: Det löser sig. I framtidens skola behövs inga gemensamma lokaler. Då kan alla,lärare och elever, bli sina egna timellar och inreda var sin liten mysig vrå med datorn. Via den sker allt ut- och inlärande med hjälp av lärplattformar, chattrum, streamade föreläsningar, wikis osv
Fiffigt va!
Christer, angående såväl Björklund som Timell frestas jag parafrasera ett par uttryck som jag tror ursprungligen fälldes om den franske presidenten Poincaré: "de vet allt men förstår inget" och "de är förträfflighetens giganter".
Skicka en kommentar