måndag 25 februari 2008
Elever processar stavning
Mina elever skriver gärna och mycket. Jag lyssnar noga och aktivt på vad varje elev har skrivit. När elever läser högt gör de självständiga upptäckter; de ser sina felstavningar, hur de måste komplettera sin text, och att det blir tröttsamt med alla och, samt att man inte kan använda han, hon, den hur många gånger som helst - För till slut glömmer man ju bort vem den där den var, berättar eleverna. De gör tillägg och utför ändringar.
De upptäcker också att de stavat fel, de stannar upp och undrar
- Va... det här ser konstigt ut, säger eleven och fortsätter att ut-läsa för mig. Det eleverna stannar upp vid har de en inre representation av, tänker jag. Ordet ser inte rätt ut. Ordet stavas inte så. Det är viktiga iakttagelser eleven gör.Processen börjar vid frågan - Men hur stavas det då?
Vi har tillsammans utvecklat denna process till att en aktivitet hur att utveckla stavningen och medvetandegöra stavning och stavningens betydelse. Elevaktiviteten har blivit omfattande och framgångsrik. Eleverna har blivit medvetna om detta med stavning. Denna medvetenhet leder till lärande.
Anne-Marie Körling,
undervisar i en ny klass, årskurs fem, och funderar ständigt över stavning och rödpenna, elevtexter och lärargensvar.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
7 kommentarer:
Det blir så vackra bilder, Anne-Marie! När ska du ha din första utställning? Så roligt om barnens stavande!
Fredde här.
Pröva med diktamen. Då blir det bra stavning.
Jag vill att eleverna blir medvetna om hur de kan utveckla sin stavning. Diktamen är en annan form. Mina elever är unga och oftast små... de behöver strategier... och det utvecklar dem. Det blir inte bra stavning för att vi har diktamen, utan för att eleverna är medvetna om att det som skrivs har mottagare vilket bör skapa ansvarstagande avsändare. Anne-Marie
Du skriver så bra och intressant, Anne-Marie. Inspirerande!/Filippa
Det är värmande kommentarer Filippa. Välkommen till oss, hälsar Anne-Marie
Det här påminner lite om den tidiga arbetarrörelsen, som också sökte sina uttryck och stavningar. Jag tror det var Olle Josephson som en gång i projektet Arbetarrörelsen och språket letade fram ett protokoll där "socialist" stavades på 13 olika sätt. "Cosialist, soccialist, sosiallist" osv. På ett sätt underhållande. Men än mer värt respekt - det handlade om att erövra språk och makt.
Metoden fungerar även på gymnasiet. Förutom att eleverna blir medvetna om sina egna misstag så blir det också en träning i muntligt framförande om man regelmässigt läser upp sina egna texter för varandra och för läraren.
Skicka en kommentar