fredag 22 februari 2008

Sportlovstider

Mina elever suckar, stönar och ser trötta ut. Varför har alla lärare prov samtidigt? frågar de och visar sina fulltecknade almanackor. Sex prov på två veckor. Det är en jätteambitiös klass och kraven som de ställer på sig själva och som vi lärare ställer på dem är höga. För höga, tycker de. Vi pallar inte mer, suckar en av killarna, vi har pratat med vår mentor och med rektorn. Förmodligen, säger jag i ett försök att ge ett genomtänkt svar, tänker vi lärare ungefär likadant, samtidigt som vi är dåliga på att kommunicera med varandra. Vi har en digital provpärm, sant, men alla använder inte den, säger jag. Och inser med ens att jag själv tillhör dem som glömmer bort den ibland. För ofta.

Jag har hört elever klaga på ojämn arbetsbelastning ända sedan jag började som lärare. På min förra skola var det likadant. Och nu, när jag själv sitter vid skrivbordet sista dagen före sportlovet (och borde göra annat än att skriva det här) och samlar ihop buntarna med texter som åker med hem över ledigheten, undrar jag hur man egentligen gör för att få jämnare arbetsbelastning i skolan. För elevernas skull, framför allt. Men också för oss lärare.

Det första jag bör göra är väl att dra mitt strå till stacken och skriva in alla mina prov och större inlämningsuppgifter i provkalendern, antar jag. Här framför mig ligger min planering för en av mina två A-kurser i historia. Två saker att skriva in. Prov i mars och en inlämning i april. Annars är jag dålig på makroplaneringar. Tar någon månad i taget. Det blir ju ändå aldrig som man tänker sig. Eller hur? Med ett undantag då, förstås. Före sportlovet hamnar alltid en examination. Hur dåligt man än planerar.

Carl-Johan Markstedt, som tänker göra ett allvarligt försök att integrera wikisar i sin undervisning under kommande våren – om någon redan provat skulle jag gärna höra hur ni gjort och hur det gick.

Andra bloggar om: , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Detta är väldigt märkligt, Calle. Inte minst att man skapar arbete åt sig själv i kluster - hurra! Fyra klassers historiaprov att rätta denna helg! Men förstår inte hur du kan sova på nätterna om du inte har färdiga helårsplaneringar! Jag blir helt tokig om jag inte vet att jag snabbt skulle kunna ta reda på vad som ska hända på bildettornas svenska torsdag v. 21 t ex - om jag hade behövt det. Ha ett trevligt lov på dig, och skjut för allt i världen upp rättningen till nästnästa helg. På lovet ska man vara ledig som mina äldre kollegor alltid brukar säga (innan de smyger hem med välfylld rättningsmapp).

Anonym sa...

Är inte ordet sportlov mer än en gnytta ... diskrimerande? Mina tankar går ikväll till de redan på många sätt utsatta grupper som av olika skäl inte ägnar lovet åt att sporta.

Anonym sa...

Gnutta!

Anonym sa...

Önskar ibland att jag hade genomtänkta helårsplaneringar. Och jag försöker varje år ... och nästa år, ja, då djävlar ...

Sportlov, ja. Har hur märkligt det än kan tyckas faktiskt inte tänkt på att det heter just så. (Har väl bara lystrat till efterleden, antar jag, "lovet") När sportade jag själv senaste på mitt sportlov?

Anonym sa...

Håkan Elderstig aka bloggen Grundskolan, har använt sig wikisar i undervisningen. Tror jag. har har åtminstone skrivit en hel om detta.

Låter som en plan, va?