måndag 14 april 2008

Mobilfilmandet – så gick det

I ett inlägg på bloggen i slutet av januari berättade jag om ett projekt jag gjorde tillsammans med mina elever i en byggklass, som gick ut på att göra filmer med mobiltelefoner (världens första långfilm gjord med mobil släpptes fö i samma veva). Mobiltelefoner finns som bekant i nästan var mans och kvinnas ficka. Och de flesta mobiler är utrustade med videofunktion. Otroligt smidigt, med andra ord, för den som vill använda filmmediet i sin undervisning. Och i Danmark ordnas en Dansk lommefilm festival 08 för ungdomar i höst - bara mobilfilmer (kolla också in festivalens hemsida och myspace-sida)!

Att använda modern teknik överhuvudtaget i undervisningen har, som många av er andra säkert har erfarenheter av, många vinster. Inte minst är det motiverande i sig. De flesta elever tycker helt enkelt att det är kul, samtidigt som de får användning av kompetenser som de redan besitter (och hela tiden utvecklar i sin fritid; att skapa och kommunicera med hjälp av ny teknik).

Uppgiften, i all korthet, i min byggklass bestod i att göra en kortfilm (vi hade ägnat oss åt skräck som tema ett tag) på ett par minuter kring en berättelse som de skulle skapa tillsammans i mindre grupper. Just det, att följa ett kreativt arbete i en grupp, är i sig intressant. Här skulle de tillsammans skapa en historia, diskutera dramaturgin, översätta historien till bilder, fördela roller, agera, filma och redigera. Det ingick i uppgiften att förebereda filmandet genom att skriva synopsis och rita storyboard.

Filmandet skötte eleverna till stor del på egen hand, likaså redigerandet. En grupp redigerade sin film direkt i mobilen, med ett program som heter VideoDJ. (Säkert finns det andra liknande program.) Det är ett enkelt program som inte bara gör det möjlighet att redigera bilder, det går också att lägga text över bilderna, t.ex. som eftertext.

Den andra gruppen redigerade sin film i datorn. Den gruppen la ner stor tid, på storyn såväl som filmandet och redigerandet, och de insåg snart att deras film skulle bli längre än de två tre minuter som jag sagt. Deras film blev till slut en tio minuters skruvad science fiction om en rymdboll som landar på jorden och tar kontrollen över människors medvetande och förvandlar dem till zombies. Projektet avslutades med en gemensam filmvisning och alla var nöjda med resultaten. Titta själva.


Den färdiga rymdskräckisen: O S K A R

En vanlig fråga som kollegor som jag pratat med om mobilfilmande ställer är vad man som lärare behöver kunna, rent tekniskt. Egentligen inte mycket alls, har jag svarat. Eleverna kan ofta det som behöver kunnas. Vi som lärare kan bidra med kunskap om dramaturgi – hur man bygger en berättelse, helt enkelt – och tips inför agerandet framför kameran. Många unga (och vuxna) konsumerar mycket film och har stor bildvana. Därmed inte sagt att man är van att tänka i bilder eller att resonera kring vad man uppnår med olika bildstorlek eller bildutsnitt.

Mobilfilmande kan självfallet göras i andra sammanhang: till att filma dramatiseringar, labbar, producera instruktionsfilmer, presentationer etc. Överhuvudtaget inbjuder de multimodala resurserna till ämnesövergripande arbeten, men också till samtal om källkritik.

Jag bad grupperna skriva ner sina bästa tips till dem som vill göra mobilfilmer, som en slags utvärdering av vad de lärde sig. Här är deras lista:

Saker man behöver för att göra kvalitativ film:
• En mobil med relativt bra videoinspelningsfunktion
• En pc eller mac med bra filmredigeringsprogram (t.ex. Windows Movie Maker) och möjligtvis ett videokonverteringsprogram (Total Video Converter) alt. en mobiltelefon med redigeringsprogram
• Stort minnesutrymme på mobiltelefonen så att man kan göra flera omtagningar utan att behöva ta bort en massa filer från telefonen

Saker att tänka på:
• Gör helst ett manus och en storyboard, då historien lätt kan vandra iväg på konstiga sätt (lite på oss, vi vet …)
• Var inte rädda för att agera, det blir bara b om man mesar
• Det är en fördel om man kan överföra filmklippen från mobilen till datorn snabbt och enkelt
• Filmmusik och specialeffekter piffar alltid till det lite extra, för- och eftertexter är också trevligt att ha
• Var inte perfektionister bakom kameran! Det som ni tycker är jättedåligt märker kanske inte ens en utomstående person alls (lite på oss igen, vi vet …)

Carl-Johan Markstedt, som längtar efter att få gå på bio och se film på riktigt, på den stora duken, som man gjorde innan man fick barn...

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

14 kommentarer:

Anonym sa...

Wow! Jag är helt ärligt grymt imponerad. Hälsa grabbarna och tacka för att vi fick ta med filmen på bloggen!

LottaN sa...

Yes! En Oskar nästa ;o)
Och takc för det ögonblick av insikt jag fick - Självklart ska vår 60 sekunder Strinberg-tävling (fullständigt fiasko från förra året - inte ett enda bidrag!) återlanseras som mobiltelefonfilmsprojekt! Får man använda sig av killarnas instruktioner och goda råd?

Anonym sa...

Svante: Jag ska hälsa dem! De tycker att det är jättekul att de får sin film visad och onmämnd i vår blogg!

Lovecat: Självklart!

Anonym sa...

Spännande och skruvat! Jag satt iaf klistrad framför datorn för att se vad som skulle hända med rymdbollen.
(så tagen blev jag att jag använder iaf-förkortning på en svensklärarblogg ...)

Anonym sa...

Verkligen enormt bra gjort - vilka jäklar de är på trickredigering! Kul att det gått så bra, Calle!

Också intressant med renodlat didaktiska inlägg här på forumet!

Anonym sa...

Styrelsemedlem Martin, skulle inte föreningen kunna hänga på här och utlysa en tävling? Jag kan (förstås) åta mig att delta i juryn. Eller borde man (också) bonda upp med någon teleoperatör?

Fredrik Svensson sa...

Spännande tycker jag !

Anonym sa...

Danskare verkar ha fattat grejen. I Göteborgs-Posten kan man idag läsa om en dansk mobilfilmsfestival för unga. "Festivalen och tävlingen heter Dansk Lommefilm (ungefär fickfilm på svenska) Festival 08, och pågår 5-6 september. Men från och med nu på onsdag får danska ungdomar i åldern tolv till sjutton år skicka in sina filmer. Till festivalen kvalificerar sig sedan de "filmare" som kunnat visa att mobilfilmande är en nydanande och självständig filmgenre.
För initiativet står biblioteken i Århus som fått med sig bland andra Nordisk Filmfond och Danmarks filminstitut i arrangemanget." Något att inspireras av, tycker jag.

Anonym sa...

Denna idé är ju jätterolig! Calle - vad tror du i egenskap av lommefilmsexpert? En idé är nog i såfall att samordna med Maria på Svensklärarföreningens hemsida - för att lysa ut tävlingen? Tills vidare kanske man kan göra ett inlägg om saken bara, och publicera alla inkomna bidrag direkt?

Jag lade upp alla länkar till Lommefilmsfestivalen jag hittade längst upp i Calles inlägg.

Anonym sa...

Grymt roligt! Hälsa killen att han var duktig! Jag tycker det är tråkigt att vi lärare får så dålig kompetensutveckling. Det hade verkligen varit roligt att kunna använda sig utav mer modern teknik.
//Petra

Anonym sa...

Petra: jag funderar på om man inte här ska låta eleverna kompetensutveckla lärarna. De behärskar tekniken. Vad de behöver hjälp med är klassiska svensklärargrejor, t.ex. berättarteknik, planering etc.

Anonym sa...

Jättebra idé med en mobilfilmstävling! Läste också om den danska festivalen i en notis i DN. Borde vara något som skulle kunna intressa andra - som samarbetspartners. Jag tycker absolut vi ska utvecka den idén.

Vad gäller kompetensutveckling tror jag precis som Svante att eleverna är en otroligt stor tillgång. De kan ofta tekniken och vill använda sina kompetenser i skolan. Tror jag. För lärare som vill kompetensutveckla sig är PIM ett alternativ (Myndigheten för skolutveckling).

Anonym sa...

Det är en årskurslös sak detta. Imponerande och roligt. Jag tror på detta möte mellan det som eleverna redan är fascinerade av och det lärande vi vill försätta dem i. Grattis till en verkligt bra genomförd idé till en verkligt praktisk sak. Alla rosor till din film Oskar. En första Oskar till Dig, Anne-Marie

Anonym sa...

Fantastiskt kul och bra upplägg! Och väldigt fängslande film som resultat - jag satt som klistrad och hoppade till några gånger. Lyckat skräckig alltså :) men framför allt: Så ROLIG! Grattis till ett bra jobb!