fredag 9 maj 2008
Tid att läsa!
Det krävs tid att läsa. Min yngste son sa alltid - Du som föreläser om läsning och att få elever att läsa - säg åt lärarna att man måste få tid, och ganska mycket tid, för att kunna läsa i skolan. Det går inte att säga att - ta fram boken de sista tio minuterna av lektionen.
Så sa min son. Det är mycket klokt. Jag kan inte ta upp min bok och veta att jag på tio minuter ska läsa för att fylla ut tiden. Jag kan bara läsa när jag har gott om tid och det måste jag få veta att jag har för min läsning. Jag låter mina elever läsa länge. Det betyder att de får börja lektionen med att läsa, och de får den tid de behöver. En kille i min klass, årskurs fem, har givit sig in i Tolkiens värld. Han läser länge, noggrant, och koncentrerat. Jag har hjälpt honom med tiden. Han behöver inte skynda sig. Jag litar också på boken och kraften i berättelsen. Hans läsning är mitt mål.
Jag tänker så här...
Den mätbara tiden är den faktiska lästiden.
Den omätbara tiden är då vi bearbetar det vi läst.
Jag behöver tid att läsa, plats att läsa så varför ska jag inte skapa det för mina elever.
Anne-Marie Körling,
som funderar över klockan, läsningen och elevernas behov av koncentration och bokens plats i klassrummet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
4 kommentarer:
Så sant Anne-Marie! Och så viktig att tänka på i all stress att hinna med allt, till exempel att faktiskt...läsa...
Han har rätt! Nu i årskurs 2 så har jag ett antal elever som försvinner in i den dagliga läsningen. De uppsöker en vrå i skolan någonstans och bara läser. Det är så läsning ska vara. Jag har sett till att det finns ett antal kojor att krypa in i och nu sitter de ute också. Det blir minste 20 minuter varje dag.
Hej ni båda, det är en långt allvarligare sak än vad vi tror, detta med tiden och hur vi gör och hjälper eleverna förvalta tiden i förhållandet till läsningen i klassrummet. Våra ordval kan också bli farliga - ta upp boken de sista tio minuterna... blir utfyllnad och inte kvalitet. Anne-Marie
Idag har jag träffat en liten grupp med sex tolvåringar med lässvårigheter och pratat böcker och läsning med dem. Jag pratade mycket om vikten av att de ska ge sig själva tid att läsa och att man inte behöver läsa snabbt - man ska läsa så att man fångas av texten. Den ena pojken berättade då att han nu börjat läsa lite mer eftersom hans lärare utöver daglig högläsning ger dem 70 min sammanhängande egen läsning varje fredag: "I min gamla klass läste vi bara typ 10 minuter innan vi skulle till gympan och sånt och då hann jag aldrig börja."
Nä, jag skulle nog heller knappt klara det tror jag att få 10 min på mig medan man egentligen är på väg till något annat...
Skicka en kommentar